Geschiedenis

De BRUINVISCH is terug!
Het Havenmuseum haalt bergingsvaartuig terug uit Spanje.

De “Bruinvisch” is de laatst overlevende van een generatie vooroorlogse bergingsvaartuigen van het zgn. blazer type, een scheepstype dat oorspronkelijk in gebruik was bij de vissers van de Zuid-Hollandse eilanden. Het schip is gebouwd in opdracht van W.A. van den Tak’s Bergingsbedrijf, het latere Smit-Tak, en heeft decennia lang Maassluis als thuishaven en uitvalbasis gehad. Van 1937 tot haar verkoop naar Spanje in 1990 heeft de “Bruinvisch”onder Nederlandse vlag gevaren.

Het 24 meter lange bergingsvaartuig bleek een succesvol en veelzijdig scheepje. Behalve bij talloze bergingen verleende ze o.m assistentie bij het leggen van pijpleidingen, seismisch onderzoek tbv. de oliewinning op zee, duikwerkzaamheden en het traceren en opvissen van verloren ankers en -kettingen. Haar indrukwekkende carrière onder Nederlandse vlag omvat verder o.m. de omvangrijke wrakopruimingswerkzaamheden in de Nieuwe Waterweg na de Tweede Wereldoorlog en de beroemde bergingsoperaties in het Suez Kanaal onder auspiciën van de Verenigde Naties in 1957. Door bemiddeling van Luuk Vroombout, directeur van Alphatron Marine werd de firma Kahn Scheepvaart, generaal agent van rederij Jumboshipping bereid gevonden om dit stukje maritiem erfgoed aan boord van een van haar zwareladingschepen van Cartagena naar Rotterdam te vervoeren.

Vrijdag 28 januari 2005 is de “Bruinvisch” te Cartagena aan dek van het m.s. “Stellaprima” geladen om te verschepen naar Rotterdam. De “Stellaprima” is op donderdagavond in de Rotterdamse Waalhaven gearriveerd. Vrijdagochtend 4 februari is de “Bruinvisch” gelost en naar de Leuvehaven versleept. Ter ondersteuning van het initiatief Historische Sleepboothaven Maassluis is de “Bruinvisch” op zaterdag 12 februari samen met de zeesleper “Elbe” in haar voormalige thuishaven afgemeerd.